۱ دی ۱۳۸۸

.. اما به هرحال انتخاب كرد و پاداشش را ديد. تعز من تشاء و تذل من تشاء.... عزيز دل مردماني شد كه قرنها پس از وعده ي علي بن ابيطالب بالاخره مردي را يافتند كه رياست را -جز به خاطر زنده داشتن حقي- از عطسه ي بزي كم ارزش تر ببيند. عجبا آن كه حرمتش را به ناداني كودكي نگاه نمي داشتيم آخر كار آبروي ما خريد به آن شكوه برخاستن از منصب و صداي اعتراضي كه ما را خبر داد هنوز اين زمين؛ اين شير تنها مي تواند جهان را متحير و مفتون كند.



پ.ن.) يك سوالي هم از حضرات بانوان داشتم كه بلكه همينجا پاسخ دهند:
من امروز ابتدا بي علاقه و بعدا با دقت و بلكه كنجكاوي توجه كردم كه بيش از 90 درصد بانوان حاضر در مراسم تشييع؛ پوشش چادر داشتند. نمي دانم اين نشانه ي چيست. اين كه خانمهايي كه در تظاهرات تهران مي ديديم اينجا حضور نداشته اند يا اين كه اين بانوان در اين مراسم خاص استثنائا چادر پوشيده بودند.


ایرج

۱۱ نظر:

  1. ما با جمع دخترانه رفتیم و چادر هم از تهران برداشتیم . من این کار را تایید و تبلیغ نمی کنم این سنت همیشه بین زنان ایران وجود داشته که بوقت ورود به اماکن مقدس و مراسم مذهبی مسلمانان برای احترام از پوشش چادر استفاده میکنند

    پاسخحذف
  2. استثنائا چادر پوشیدیم. به دردسرش نمی ارزید اگر به خاطر چادر محدودمان می کردند, مثلن اگر راه مان نمی دادند یا شبیه این. هدف اون جا رفتن این قدر مهم بود که برای اولین بار توی زندگی مون چادر بپوشیم حتی

    پاسخحذف
  3. سلامبه گمان من یکی از تهران جمع های پسرانه بیشتر آمده بودند یا جمع های ظاهرالصلاح! خانوادگی، گرچه که پوشش دخترها عموماً مشکی بود و شاید در عکس ها به چادر می زند.از نجف اباد یا اصفهان، جماعت زیادی آمده بودند، اغلب خانم هاشان چادری.شاید اسم رعب انگیز قم فضا را برای دخترانی با پوشش های امروزی تر ناامن جلوه داده بود و گمانم با اتفاقاتی که از 12 ظهر در آنجا افتاد تا حدی درست هم بود. ولی چادر حتی به طور ضمنی هم مانعی بر گزنده بودن شعارها نبود و نشد. یک جا فقط!: آنجایی که به ما گفتند اقا سیگار نکشید، رعایت کنید! ما هم خاموش کرده و شاهد اتحاد را در آغوش کشیدیم!

    پاسخحذف
  4. خواهر من برای احترام نیست. این هم رسم نیست. از روی اجبار است. ما هم عادت کرده ایم این اجبار را همیشه بپذیریم.

    پاسخحذف
  5. شب كه شام غريبان بوديم گفتند كه هر كه براي مراسم مي رود چادر همراهش باشد، قبل تر هم گفته بودند كه براي تاسوعا و عاشورا چادر داشته باشيد، حالا اينكه از كجا شروع شد و اين "گفته اند" را چه كساني گفته اند نمي دانم ولس براي كساني كه نمي خواهند شناسايي شوند ايده‌ي بدي هم نيست...

    پاسخحذف
  6. به عقیده من بد نیست زنان با هرمرامی در راهپیمایی و اعتراض شرکت کنندلئون: تا جایی که من متوجه شدم حرف ایرج هم انتقاد به نوع پوشش خانم ها نبود.

    پاسخحذف
  7. سلام.البته كه نه لئون. بنده چه كاره ام كه بخواهم از پوشش خانمها يا حتي آقايان ايرادي بگيرم؟! به حد كافي هستند معلمان روانشناسي در اينسو و همچنين آنسو كه براي آدميان نوع پوشش تعيين و توصيه كنند.پرسش من همچنانكه احتمالا متوجه شده اي ناظر به اين كنجكاوي بود كه چه نسبتي از جمعيت تظاهركننده ي تهران به مراسم تشييع در قم رفتند. و اين كه آيا مي توان توقع جمعيت بيشتري براي مراسم يادبود در تهران داشته باشيم يا نه.با توجه به پاسخ خانمها به پرسش بنده (اگر اين پاسخها را نمونه ي صحيحي از جمعيت آماري در نظر بگيريم كه البته خيلي شتابزده خواهد بود) احتمالا خير و جمعيت چنين تجمعي در تهران بعيد است از مراسم تشييع فراتر رود.

    پاسخحذف
  8. ابتدایی بودم. اول ابتدایی . روی دیوار مدرسه مان سه تا عکس نقاشی کرده بودند . یکیش را می شناختم که امام بود . بزرگتر که شدم فهمیدم یکی دیگر بهشتیست. مدتی بعد آمدند با رنگ سفید روی سومین عکس را رنگ کردند . یک مستطیل سفید . بعدن فهمیدم عکس آیت الله بوده.در ذهن من از کودکی ایت الله یک مستطیل سفید بود که حس کنجکاویم را تحریک می کرد.من معتقدم که هم رسم است و هم برای احترام.خانم ها با هر لباسی برای عزاداری شرکت نمی کنند (چنان که برای هر مراسمی لباسی خاصی دارند . ولباس جشن تولد فلانکی در بالای شهر توفیر دارد با لباس جشن تولد بیسانکی در پایین شهر ) حتی خانم های غیر چادری هم این جور وقت ها مانتو های مشکی بلند و رسمی و بی زلم زیبو می پوشند. اما گویا قضیه خانم های مهجبه تجمع قم بحث دیگریست. چادری که برای مراسک ترحیم استفاده می شود جز چادر های بسیار گران و تزینی و گاهن بسیار نازک است. مسئله ای که توی قم دیده نمی شود. شاید از اطراف قم خانم های مهجبه بیشتر آمده بودند یا خانم های تهرانی به خاطر جو قم چادر پوشیده اند.

    پاسخحذف
  9. از خاطرات مرحوم منتظری۲ دی ۱۳۸۸، ساعت ۲۰:۵۷

    چند جمله از خاطرات مرحوم رو اینجا میارم. یه حوادثی رو تداعی می کنه...در آن زمان خفقان شديدي عليه برخي نيروهاي انقلاب به وجود آمده بود، تعداد زيادي از بچه هاي خوب انقلاب را به بهانه هاي مختلف بازداشت كرده بودند و هيچ كس صدايش بلند نمي شد و اعتراض نمي كرد. برخي مسئولان هم مصاحبه كرده و به دروغ ادعا كردند كه ما حتي يك زنداني سياسي در ايران نداريم ! درهمان ايام آقاي حاج داوود كريمي و آقاي محمود دردكشان و بعضي ديگر از نيروهاي مخلص را دستگير كرده و تحت فشارهاي روحي و جسمي قرار داده بودند و ـ بر حسب آنچه نقل شد ـ از آنان خواسته بودند تا مصاحبه تلويزيوني كنند و بگويند ما زير نظر آقاي منتظري قصد كودتا و براندازي داشتيم!... شروع كرده بودند به شعار دادن و ضرب و شتم بعضي از شاگردان، و اطلاعات هم كه در صحنه حضور داشت علنا از آنها حمايت كرده و بعضي از شاگردان مضروب را دستگير كرده بود!... خلاصه جو رعب و وحشت شديدي درست كردند و اين ادامه داشت تا اينكه در همان شب حدود ساعت ده به همراه حدود هزار نيروي نظامي به فرماندهي آقاي روح الله حسينيان و با قطع برق و تلفن، منطقه را محاصره كرده و با جرثقيل و دستگاه برش و... اقدام به كندن درها و شكستن شيشه ها نمودند و وارد دفتر و حسينيه و تلفنخانه و خانه پاسدارها شدند و اموال شخصي از جمله اموال مربوط به مرحوم محمد و نيز آرشيو چهارده ساله ما را كه مجموعه ارزشمندي بود ـ گفته آقايان با چند وانت ـ بردند...آقاي مومن گفتند: "من خودم از آقاي خامنه اي شنيدم كه گفتند لوازم و اشياي ايشان را پس بدهيد" ولي تا حال كه نداده اند. چند روز بعد از عيد آقاي يزدي كه رئيس قوه قضائيه بود آمد منزل ما به عنوان ديدار عيد و گفت : "آقاي هاشمي در سفر بوده اند و آقاي خامنه اي هم خبر نداشتند"، من گفتم : "حالا كه خبر پيدا كردند چه عكس العملي نشان دادند؟"... همه آزادند كه نسبت به من هر كاري خواستند انجام دهند ولي ما نه اجازه گفتن داريم و نه اجازه پخش آن، و ان شاء الله در قيامت كبري به همه گفتارها و كردارها رسيدگي مي‎شود.

    پاسخحذف
  10. اون قیاس با علی را من نیز داشتم به محض شنیدن خبر درگیری ها و حمله به دفتر ایشون که در نهایت منجر به این شد که سوم و هفت نداشته باشندو...............درود بر شما در مورد چادر هم بنظرم کار زیبایی کردند..احترام در خوری بود..درود بر بانوان ایرانی شایسته ی مرحوم آیت الله منتظری بود این احترام(هرچند قلبا معتقد نباشند ولی حرکت فوق العاده ای بود و مشتی به دهان یاوه گویان و منتقدان این جنبش و نهضت

    پاسخحذف
  11. چادر سر كردن احترامي بود به باورهاي مردم اون شهر.احتراميكه هيچ وقت بابت عقايدمون از مذهبيون(!)دريافت نكرديمپ ن:البته من قم بودم-تو مايه هاي البته مارا كشتند!-

    پاسخحذف